Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی نومشروطه خواهان با ارائه روایت ناقص و معوج از مشروطه، کوشیدند از آن آلترناتیوی در مقابل انقلاب اسلامی بسازند. پیش از هر چیز لازم است بپرسیم چطور یک طرح شکست خورده می تواند آلترناتیو طرحی باشد که بیش از ۴۰ سال دوام و قوام یافته است؟

ایران اکونومیست- محمدحسین نظری، روزنامه نگار: در دوره هایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی نیروهای دموکراسی خواه به دنبال طرحی برای مخالفت با حاکمیت دینی، به سراغ بازخوانی مشروطه رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این نومشروطه خواهان با ارائه روایت ناقص و معوج از مشروطه، کوشیدند از آن آلترناتیوی در مقابل انقلاب اسلامی بسازند تا به زعم خود ناکارآمدی حاکمیت دینی را تئوریزه کنند. پیش از هر چیز لازم است بپرسیم چطور یک طرح شکست خورده می تواند آلترناتیو طرحی باشد که بیش از 40 سال دوام و قوام یافته است؟ اساسا آیا آلترناتیو سازی از یک طرح ناکام توجیه پذیر است؟ اگر نه غرض از طرح نومشروطه خواهی چیست؟

سعید حجاریان از نظریه پردازان نومشروطه خواهی مرداد ماه 1385 درهمایش « مشروطیت، تجارب گذشته، چشم‌انداز آینده» درباره اهمیت مشروطیت می گوید «از زمان صدور فرمان مشروطیت تاکنون علی‌رغم افت و خیزهای موسمی هنوز در فاصله‌ای معنی‌دار از معیارهای مشروطیت به سر می‌بریم، ادغام قوا در یکدیگر، شخصی شدن قدرت، عدم حاکمیت قانون، عدم تساوی مردم در برابر قانون در کنار عوامل متعدد دیگری به ویژه رانت نفت، اسباب اقتدارگرایی را فراهم کرده است.»

او در جای دیگر اظهار می کند که «مراد از مشروطه، حکومت قانون است؛ چه جمهوری چه شاهی و البته مشروطه همان تجدد هم هست چراکه سخت‌ترین هسته‌ی سنت یعنی شریعت نه با حذف آن بلکه با تبدیل آن به قانون نرم می‌شود.»

برآیند اظهارات نومشروطه خواهان نشان می دهد کانونی ترین موضوع مورد توجه آنها بحث از حاکمیت قانون و مقابله با اقتدارگرایی است. محمد جواد روح سربیر روزنامه هم میهن که سابقه ای نسبتا طولانی فعالیت در رسانه های اصلاح طلبان دارد، مدعی است فراتر از مناسبات دهه‌های اخیر در باب اصلاح‌طلبی، جایگزین کردن مفهوم مشروطه‌خواهی با اصلاح‌طلبی که از سوی چهره‌هایی چون سعید حجاریان صورت گرفت از این منظر که تعریفی شفاف‌تر و مشخص‌تر از ایده‌ی اصلاح‌طلبان به دست می‌دهد دارای کارکرد تحلیلی است. از این منظر، مشروطه‌خواهی به‌عنوان رویکردی که اولا در چارچوب‌های قانونی مستقر است و ثانیا «هدف آن، مشروطه و مقید ساختن قدرت به همین چارچوب‌های قانونی است تعریف می‌شود.»

به نظر می رسد نومشروطه خواهی مفر اصلاح طلبانی است که در مواجهه مستقیم با حاکمیت شکست خوردند و برای ادامه حیات سیاسی خود نیاز به ادبیاتی تازه دارند. عبارت اصلاحات مرد و زنده باد اصلاحات حجاریان در سال 83 را نیز می توان ذیل همین موضوع تحلیل کرد. در واقع نومشروطه خواهی یک استراتژی محافظه کارانه تر است که همان اهداف سابق را دنبال می کند و محور آن دموکراتیزاسیون و عرفی سازی جامعه است. محسن آرمین، از دیگر چهره های تئوریک نومشروطه خواهی در نشست اخیر شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین با اشاره به اینکه ساختار حقوقی دموکراتیک به تنهایی وجود نظام دموکراتیک را تضمین نمی کند مدعی شد که « قانون اساسی مشروطه در مقایسه با قانون اساسی جمهوری اسلامی به مراتب دموکراتیک تر بود.» او در سخنرانی خود مکرر از اختیارات رهبری، نقض حقوق اساسی ملت و  نقص اصول قانون اساسی حرف می زند و مدعی می شود که «تجربه دو دهه اصلاحات ثابت کرده که تلاش برای اصلاح و دموکراتیزه کردن نهادهای نظام بدون اصلاح قانون اساسی راه به جایی نخواهد برد.»

همانطور که اشاره شد ایده مرکزی نومشروطه خواهان روند تدریجی نیل به عرفی گرایی تحت پوشش پوسته ای اسلامی است. آنها برای توجیه خواسته های خود به مشروطه و قانون اساسی مشروطه متمسک می شوند، اما از اینکه چرا قانون مشروطه تحقق عملی پیدا نکرد و بلکه شکست خورد کمتر حرف می زنند و معلوم نیست که چرا یک طرح شکست خورده را باید به عنوان آلترناتیو وضع موجود پذیرفت.

به یک معنا این بی توجهی نومشروطه خواهان مشابه غفلت روشنفکران مشروطه خواه است. مشروطه در ابتدا یک نهضت اصلاحی به رهبری روحانیت شیعه بود و به خاطر همین ماهیت دینی مورد اقبال جامعه ایران قرار گرفت، اما در ادامه مسیر، ساده انگاری برخی روشنفکران و تلاش برای تبدیل این حرکت دینی-ملی به جنبش دموکراسی خواهی به شکست آن منجر شد. این بی توجهی به  الگوی فرهنگی-هویتی جامعه ایران در هر حرکت دیگری احتمالا نتیجه مشابه دارد؛ چنانکه 50 سال تلاش حکومت پهلوی برای سکولاریزاسیون جامعه ایران با «نه» ی بزرگ مردم ایران و اقبال به انقلاب اسلامی مواجه شد و باز همین اقبال به هویت دینی باعث قوام و دوام جمهوری اسلامی شد. این البته برای برخی از همین نومشروطه خواهان کم و بیش روشن است و اساسا عدم نفی تام و تمام اسلامیت نظام از سوی برخی مشروطه خواهان نیز در راستای آگاهی به همین مایه های هویتی و فرهنگی جامعه ایران است.

محسن آرمین در همین سخنرانی اخیر در کنار «سامان نهادین کارآمد» و «ساختار حقوقی دموکراتیک»، «فرهنگ مدنی» را یکی از عوامل بقای وضع دموکراتیک در ایران می داند. او معتقد است به هر میزان که فرهنگ مدنی نهادینه تر و جامعه مدنی قوی تر باشد، «وجوه دموکراتیک» حاکمیت تقویت خواهد شد. این فرهنگ مدنی در واقع همان عرفی کردن جامعه است که البته تا امروز برای نومشروطه خواهان میسر نشده است، اما آنها با وجود آگاهی از عدم اقبال جامعه ایران نسبت به دیانت زدایی از حاکمیت، به طرح دیدگاه های خود می پردازند تا ساخت حقیقی جامعه را به نفع ساخت حقوقی مطلوب خود تغییر دهند. اما توجه به ماهیت و بافت نهضت مشروطه و تذکر به سرانجام آن نشان می دهد که تغییر ساخت حقیقی حتی با کمک عوامل خارجی آسان نیست و در جامعه ایران چندان سابقه ندارد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مشروطه خواهان انقلاب اسلامی مشروطه خواهی جامعه ایران قانون اساسی یک طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد و از پاکبانان که برای شهر اصفهان زحمت می‌کشند تا شهر زندگی زیبا شود، حمایت و حق و حقوق آن‌ها دیده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد شریعتی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از زحمات مدیریت شهر و معاونت فرهنگی که در هفته فرهنگی اصفهان برنامه‌های خوبی برگزار کردند تشکر می‌کنم، اما اطلاع‌رسانی پیرامون برگزاری این برنامه‌ها ضعیف است که می‌طلبد با وسعت بیشتری به اطلاع مردم رسیده شود.

وی با اشاره برگزاری برنامه‌ای با موضوع غذاهای سالم که نقش مهمی در احیا این غذاها داشت، افزود: این برنامه بسیار غنی بود، اما باز هم بسیاری افراد از برگزاری این برنامه خبر نداشتند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک روز کارگر و تشکر از این قشر گفت: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، باید توجه بیشتر به قشر کارگر به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری انجام شود.

شریعتی ادامه داد: در این راستا تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد و از پاکبانان که برای شهر اصفهان زحمت می‌کشند تا شهر زندگی زیبا شود، حمایت و حق و حقوق آن‌ها دیده شود.

وی با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره شهید مطهری و تقدیر از زحمات اساتید و معلمان ادامه داد: دولت باید توجه ویژه به قشر کارگر و معلمان داشته باشد؛ چند سالی است توجه خوبی به این قشر نشده و دیده نشده‌اند، در حالی که به حق و حقوق آن‌ها که در قرآن به آن اشاره شده است، باید توجه ویژه شود.

کد خبر 748702

دیگر خبرها

  • تکلیف قرارداد نیروهای حجمی باید در کل کشور به سرانجام برسد
  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند