اختلاف بین علما در مشروطه به واسطه جریان فراماسونری پدید آمد
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۰۵۹۶
خبرگزاری مهر- گروه دین و آیین- زینب حسینی روش: مردم ایران در حادثه جنبش تنباکو، در واکنشی تند و سراسری، به دستور رهبر دینی، میرزای شیرازی، با تحریم تنباکو به مبارزه منفی با انگلیسیها پرداختند و ضربه جبران ناپذیری به حکومت قاجار و ناصرالدین شاه وارد ساختند. پیروزی جنبش تحریم تنباکو به رهبری میرزای شیرازی، دو جریان مهم تاریخی را به وجود آورد: نخست، ظهور قدرت بیرقیب مراجع دینی در صحنه سیاسی کشور و رهبری عالمان در بسیج تودهها بود که به شکسته شدن استبداد و از هم پاشیدن قدرت استعمار در ایران منجر شد و آنان را به عنوان مظهر آرمانهای ملی مطرح کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای اینکه بتوان نقش آفرینی روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کرد لازم است به دو دوره مشروطه و ملی شدن صنعت نفت نیز توجه شود از این رو برای بررسی نقش و تأثیر گذاری روحانیت در سه دوره مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی با قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید:
*یکی از جلوههای بارز حضور روحانیون در تحولات اجتماعی معاصر ایران نهضت مشروطیت است. این نقش آفرینی چه شباهتها و تفاوتهایی با دوره ملی شدن صنعت نفت و دوره انقلاب اسلامی دارد؟
برای اینکه بتوان نقش آفرینی روحانیت را در سه دوره مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار داد، ابتدا باید به تعریف چیستی این جریانات و روایت تاریخی از این سه دوره پرداخت.
نهضت مشروطه تلاش، مبارزه و انقلابی برای از بین بردن حکومت نبود بلکه حرکتی در جهت تعدیل استبداد، دستیابی به مطالبات مردم، عدالت خواهی و حاکمیت قانون بود. در ابتدای نهضت مشروطه، عدالت خواهی و حاکمیت قانون مطرح شد و در مراحل بعد مطالبات ابعاد جدیدتری به خود گرفت.
در نهضت ملی شدن صنعت نفت، حرکت برای قطع دست استعمار انگلیس از نفت بود، انگلیسی که پنجاه سال بر شریان اقتصاد نفت و منابع ایران تسلط داشت. قراردادی در این خصوص وجود دارد که باید تا سال ۱۳۱۲ شمسی به پایان میرسید اما در دوره رضاخان با خیانت عدهای این قرارداد تمدید شد و بر اساس قرارداد جدید نفت ایران تا سال ۱۳۷۲ شمسی در انحصار و اختیار انگلیس قرار گرفت. از سال ۱۳۲۷ شمسی و با تصویب ملی شدن صنعت نفت در مجلس این نهضت به پیروزی رسید. در نهضت ملی شدن صنعت نفت دو جریان ملی و مذهبی در کنار هم به میدان آمدند و هر دو در مقابل استبداد و استعمار قرار گرفتند. یک جریان سکولار و یک جریان اسلامی و متکی به اسلام بود.
انقلاب اسلامی حرکت دینی بود که بر اساس قوانین و احکام اسلام به رهبری یک مرجع فقیه و رهبر دینی برای مبارزه با استبداد و استعمار و تحقق حکومت اسلامی شکل گرفت. معیارهای انقلاب از ابتدا بر اساس اسلام و هدف آن از بین بردن بنیان استبداد و استعمار در جامعه و تشکیل حکومتی متکی به دین و مبانی قرآن بود.
این سه جریان، سه حرکت با اهدافی متفاوت هستند که در بعضی موارد و وجوه اشتراکات و تمایزاتی با هم دارند.
*نقش روحانیت در انقلاب مشروطه را تا چه حدی بود؟
نقش روحانیت در انقلاب مشروطه عدالت خواهی، مطالبه مجلس شورا و حاکمیت قانون بود. ابتدا در پایتخت سه شخصیت مذهبی و روحانی؛ شیخ فضل الله نوری، آیت الله سید محمد طباطبایی و آیت الله سید عبدالله بهبهانی مبارزه را آغاز کردند و سه مرجع تقلید در نجف اشرف به نامهای ملامحمد کاظم خراسانی، میرزا عبدالله مازندرانی و سید محمد کاظم یزدی به پشتیبانی از روحانیون پایتخت برخاستند. در شهرستانها و ولایات نیز علمای بزرگی در این زمینه فعالیت داشتند که میتوان به نجفی در اصفهان، سید ابوالحسن انگجی، میرزا صادق مجتهد تبریزی و میرزا حسن مجتهد تبریزی در تبریز، سید عبدالحسین لاری در لار، میرزا علی اکبر مجتهد اردبیلی در اردبیل، ملأ محمد حمامی در گیلان و شیخ جعفر محلاتی شیرازی در شیراز اشاره کرد که همگی از جایگاه مرجعیت و روحانیت برجستهای برخوردار بودند. تلاش علما در این دوره برای تحقق حاکمیت قانون، اقامه عدل و تأسیس مجلس شورا متمرکز بود و مبنای عمل خود را بر اسلام قرار داده بودند.
*دلیل شقاق و اختلاف بین روحانیت در انقلاب مشروطه چه بود؟
در مرحله اول انقلاب مشروطه جریانات فراماسونری و سوسیالیستی قدرت و موقعیتی نداشتند و در زیر سایه روحانیت به میدان آمدند. اما در زمان تصویب قانون اساسی و تشکیل مجلس شورای ملی عناصری از این جریانات مبارز با اسلام وارد مجلس شدند. آنها برای نوشتن قانون اساسی به قانون اساسی بلژیک متوسل شده و از روی آن برای کشور قانون اساسی نوشتند. پس از آن به انتشار مطالبی علیه اسلام، دین و اعتقادات مردم در مطبوعات و روزنامههای صور اسرافیل و امثال آن پرداختند.
در این زمان آیت الله شیخ فضل الله نوری احساس خطر کرد و پس از مطالعه قانون اساسی گفت اینجا مملکت اسلامی است و قوانین آن باید از قرآن اخذ شود. وجه دیگر اعتراض شیخ فضلالله نوری متوجه عناصر سوسیالیست، بابی، ملحد و فراماسونری مجلس و خواستار اخراج این عناصر از مجلس بود. شیخ فضلالله معتقد بود مشروطه باید مشروعه باشد و قوانین باید بر اساس قرآن و دین تدوین شود. در این بخش از نهضت مشروطه دو جریان شکل میگیرد.
معیارهای انقلاب از ابتدا بر اساس اسلام و هدف آن از بین بردن بنیان استبداد و استعمار در جامعه و تشکیل حکومتی متکی به دین و مبانی قرآن بود
بخش اول مشروطه مشروعه که توسط شیخ فضلالله نوری، ملاّ محمد رستم آبادی و عدهای دیگر مطرح شد. به دنبال اعتراض شیخ فضلالله نوری و تحصن ایشان در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (س) و چاپ روزنامه لوایح، تعدادی از علمای استانها و شهرستانها روش شیخ فضلالله را تأیید کرده و آنها هم اعتراض کردند. از جمله روحانیونی که با شیخ فضلالله هم نظر و همراه بودند میتوان به آیت الله میرزا علی اکبر مجتهد اردبیلی در اردبیل، میرزا حسن مجتهد تبریزی در تبریز و آیت الله سید محمد کاظم یزدی در نجف اشرف اشاره کرد.
بخش دیگری از روحانیون مانند آخوند خراسانی، میرزا عبدالله مازندرانی و میرزا محمد حسین غروی نائینی در نجف و سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی در تهران معتقد بودند وقتی ما خودمان در مجلس باشیم هیچ گونه شیاطین و عوامل اجنبی نمیتوانند کاری کنند و همین که قوانین تعارض بنیادین با اسلام نداشته باشد کافی است. در این خصوص آیت الله نائینی در کتاب خود نوشت: الان که دست ما از امام معصوم کوتاه است و حکومتی تشکیل دادیم همین که تعارض بنیادین با قرآن و اسلام نداشته باشد کفایت میکند و خطر اصلی را شجره خبیثه استبداد مطرح کرد. میتوان گفت این دسته از علما دست مرموز عوامل استعمار و فراماسونها را ندیدند.
از آن طرف جریان فراماسونری و وابسته به انگلیس با برنامهریزی این شکاف و شقاق را گسترش داد و به بهانه اینکه شیخ فضل الله طرفدار استبداد است، قبل از اینکه پیام ایشان به مردم برسد شخصیت ایشان را ترور کرد. متأسفانه این اختلاف ابعاد وسیعتری گرفت و در نهایت به سود جریان انگلیسی تمام شد.
ملاّ عبدالرسول کاشانی در سال ۱۳۲۸ شمسی کتابی با عنوان رساله انصافیه مینویسد و در این کتاب مطالبات مردم در مشروطه را مطرح میکند. از جمله مطالباتی که ایشان ذکر میکند؛ حاکمیت قانون، رفع ظلم و تساوی حقوق در محاکم است و همه این مطالبات را نیز با ادله و براهین قرآن و نهجالبلاغه اثبات میکند. این نویسنده همچنین در این کتاب به آسیبشناسی مشروطه میپردازد و مطرح میکند مشروطه به جای اینکه به دست علما بیفتد به دست اشرار و جاهلان افتاد.
* نقش آفرینی روحانیت در ملی شدن صنعت نفت چگونه بود؟
در نهضت ملی شدن صنعت نفت دو جریان ملی و مذهبی به اتفاق هم به میدان آمدند. جبهه ملی با رهبری دکتر محمد مصدق، حزب ایران، حزب ملت ایران بر پایه پان ایرانیسم، حزب مردم ایران و حزب زحمتکشان ملت ایران جریاناتی بودند که بعدها در تشکیلات جبهه ملی خود را نشان دادند. رهبری روحانی این نهضت نیز آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی بود. ایشان از علمای مجاهدی بود که در نهضت مشروطه در کنار آخوند خراسانی فعالیت میکرد و در انقلاب عراق نیز از فعالان بود. در ایران وقتی آیتالله کاشانی مبارزه را علیه انگلیس شروع کرد، آیت الله سید محمدتقی خوانساری و آیتالله سید محمود روحانی به عنوان دو مرجع فتوا بر خلع ید از اجنبی دادند مبنی بر اینکه اجنبی که همان استعمار انگلیس است نباید بر جامعه اسلامی تسلط داشته باشد و منابع مسلمین را از بین ببرد.
در تبریز آیتالله سید محمدعلی انگجی، سید حسن انگجی و سید ابراهیم میلانی، در شیراز آیتالله شیخ بها الدین محلاتی شیرازی و در شهرهای دیگر نیز علما فعال شدند. علاوه بر فعالیت علما افراد و بسیاری از تشکیلات مذهبی در تهران فعالیتهای قابل توجهی داشتند. از آن جمله میتوان اتحادیه مسلمین به رهبری حاج سراج انصاری، فداییان اسلام به رهبری سید مجتبی نواب صفوی، حزب برادران به رهبری سید نورالدین هاشمی را نامه برد. چهرههای مانند آیتالله شیخ محمد غروی، آیتالله سید محمود طالقانی، آیتالله سید ابوالفضل زنجانی، آیتالله سید رضا زنجانی، آیتالله سید ضیاءالدین سید جوادی و برخی دیگر از روحانیون فعالیتهایی را در تهران انجام میدادند.
مانع بزرگی که در نهضت ملی شدن صنعت نفت بر سر راه فعالان این عرصه قرار داشت، دربار و عوامل انگلیس بود که با شیوههای ماکیاولی و تزویر و حیله تحرکاتی داشت. مرحله اول مبارزات که بین سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۰ اتفاق افتاد به پیروزی رسید. فداییان اسلام با فتوای آیتالله کاشانی برخی افراد مانند عبدالحسین هژیر وزیر دربار پهلوی را اعدام انقلابی کردند و با تهدید حسین علاء را کنار زدند و به این طریق موانع اصلی را از سر راه برداشتند و دکتر مصدق به نخست وزیری رسید.
* تفاوت کنشگری روحانیت در این سه دوره چه بود؟
در انقلاب مشروطه روحانیت در ابتدای کار نقش داشتند. مجموع علمای نجف و تهران تا تأسیس مجلس متحد و متفق بودند و در کنار هم فعالیت میکردند. در مرحله دوم که مرحله تصویب قانون اساسی بود بین علما اختلاف و شکاف افتاد، عمده این شکاف نیز به واسطه جریان فراماسونری پدید آمد. پس از مشروطه با اعدام شیخ فضلالله نوری ارعاب و ترس در جامعه به وجود آمد و همین امر باعث شد، جمعی از علما خودشان را کنار بکشند. کمتر از یکسال آیتالله سید عبدالله بهبهانی به دست دموکراتها به رهبری تقیزاده به شهادت رسید و چندی بعد میرزا محسن مجتهد داماد آیتالله بهبهانی به دست کمیته مجازات به شهادت رسید. در این دوره موارد زیادی از ترور روحانیون اتفاق افتاد که عمده آن نیز به دست حزب دموکرات و جریان غربگرا بود. همه این اتفاقات سبب شد تا به نوعی روحانیت یا کنار زده شوند یا خود کنار بکشند و عرصه به دست جریان فراماسونری بیفتد. در نهایت آنها رضاخان را با شعار جامعه نیاز به تجدد و یک دیکتاتور منور دارد، به عنوان مجری برنامههای انگلیس بر سر قدرت آوردند.
پس از مشروطه با اعدام شیخ فضلالله نوری ارعاب و ترس در جامعه به وجود آمد و همین امر باعث شد، جمعی از علما خودشان را کنار بکشند. کمتر از یکسال آیتالله سید عبدالله بهبهانی به دست دموکراتها به رهبری تقیزاده به شهادت رسید و چندی بعد میرزا محسن مجتهد داماد آیتالله بهبهانی به دست کمیته مجازات به شهادت رسید
در نهضت ملی شدن صنعت نفت روحانیت در کنار جریان ملی با هم به میدان آمدند. این جریان در سه سال اول در کلیات موفق بودند اما با تأسیس دولت مصدق شقاق و اختلاف آغاز شد. مصدق در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ نخست وزیر شد و در ۱۴ خرداد همان سال سید مجتبی نواب صفوی را دستگیر کرده و به مدت ۲۰ ماه در زندان نگاه داشت. در همان زمان اعتراضات فداییان اسلام را با دستگیری، ضرب و شتم و زندانی کردن ۵۴ نفر از آنان پاسخ داد.
مصدق از زمانی که به قدرت رسید رفتار سرکوبگرانه را نسبت به روحانیت اعمال کرد. تبعید حجتالاسلام شیخ محمد شریف به یزد، دستگیری آیتالله شیخ محمد تهرانی از بالای منبر در ماه رمضان و امثال این رفتارها، وضعیت ناهنجاری را برای روحانیون ایجاد کرد. مصدق به این اعمال نیز بسنده نکرد و در زمان او در مطبوعات وابسته به جبهه ملی و دولتی علیه روحانیت جوسازی صورت گرفت.
در ورای این اتفاقات دست آمریکا و انگلیس وجود داشت، آنها از بعد از پیروزی نهضت نفت در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ عملیات جدیدی را در راستای اختلافافکنی بین روحانیت و جبهه ملی آغاز کردند که تا حدود زیادی هم موفق بودند و توانستند روحانیت را به انزوا بکشانند.
اما آنچه در جریان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد این بود که جریان اسلامی به تنهایی وارد میدان شد. در این انقلاب نه خبری از جبهه ملی بود نه حزب توده. بلکه یک مرجع تقلید، فقیه، فیلسوف، عارف، مدرس، مفسر قرآن و محدث از درون حوزه علمیه حرکت را آغاز کرد و از ابتدا هم اعلام کرد که ما برای اسلام و در راه اسلام مبارزه میکنیم و با هیچ جریانی پیوند نخواهیم کرد. ما جز اسلام چیزی نمیخواهیم اگر در این راه پیروز شویم به هدف خود رسیدهایم و اگر کشته شویم باز هم پیروزیم.
وقتی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر جریان انقلاب اسلامی قید اسلام را گذاشت، تودهایها که تفکر مارکسیستی داشتند و دین را افیون جامعه میدانستند و جبهه ملی که معتقد به تفکیک دین از سیاست بودند خود به خود از دور خارج شدند. به این دلیل که این جریانات به لحاظ ایدئولوژیکی با جریان انقلاب اختلاف داشتند و نمیتوانستند با آن در یک مسیر قرار بگیرند.
به تعبیر یکی از مورخین امام خمینی از تجربه تلخ مشروطه در اتحاد و تجربه تلختر نهضت ملی استفاده کرد و این بار جریان اسلامی را به تنهایی وارد میدان شد. اگر چه این یک برداشت است اما ما معتقدیم امام به دلیل جایگاه مرجعیت و روحانیتی که داشت در قبال حفظ قانون و دین خدا و ترویج و حاکمیت دین مسئولیت داشت و نمیتوانست جز آن عمل کند. آنچه که در این انقلاب پیروز شد نه جبهه ملی با تفکر ناسیونالیستی و سکولار بود نه جریان مارکسیستی و مکاتب غربی، بلکه این جریان اسلامی با هدف برپایی اسلام در سایه تشکیل حکومت اسلامی بود که به پیروزی رسید. انتقاد اساسی که به رسانههای مجازی، تصویری، صوتی و مکتوب وارد است این است که جریان تاریخ را در طول سال باید مطرح کرد تا در جامعه به عنوان یک تفکر، بینش و تجربه جاری و ساری باشد و به دهه فجر بسنده نکرد. تاریخ تجربه تلخ و شیرین گذشتگان و راه روشن آیندگان است و همواره باید به عنوان یک چراغ راه، روشن بماند.
کد خبر 5422342منبع: مهر
کلیدواژه: یزد اصفهان ساری انقلاب حضرت عبدالعظیم حسنی حوزه علمیه آیت الله کاشانی سید محمد طباطبایی مجلس شورای ملی اردبیل قانون اساسی انقلاب مشروطه آخوند خراسانی مشروطه انگلیس آیت الله سیدمحمود طالقانی حزب توده تهران ایران حسین علاء روحانی ماه مبارك رمضان شیراز استان گیلان قاسم تبریزی انقلاب اسلامی ایران مجلس فدائیان اسلام قرآن صنعت نفت نجف اشرف ایالات متحده امریکا امام خمینی محمد مصدق شیخ فضل الله نوری تبریز دکتر مصدق خلع ید آیت الله محمدی ری شهری قرآن قرآن کریم آیت الله خامنه ای حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران حرم حضرت عبدالعظیم شیعه انقلاب جمهوری اسلامی ایران فعالیت های قرآنی سال تحویل ماه مبارك رمضان پیام تسلیت نهضت ملی شدن صنعت نفت استبداد و استعمار آیت الله سید محمد شیخ فضل الله نوری جریان فراماسونری انقلاب مشروطه میدان آمدند انقلاب اسلامی شهادت رسید حاکمیت قانون جریان اسلامی آیت الله شیخ نهضت مشروطه قانون اساسی نقش آفرینی جبهه ملی دو جریان بر اساس سه دوره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق میشود
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبههای نماز جمعه کرج ضمن تبریک ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر با اشاره به بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کار و کارگر گفت: همه باید طبق آنچه که خواسته شده عمل کنیم تا نتیجه مطلوب که خودکفایی و استقلال همه جانبه اقتصادی است، حاصل شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم مطرح کرد: با تولید مشکلات معیشتی، اشتغال، ارزش پول و … حل میشود، بنابراین همه باید برای روشن شدن ارزش کار در جامعه تلاش کنیم، به گونهای که کسی بیکار نباشد و هر کس برای خود مشغولی داشته باشد که از طریق آن حداقل بخشی از زندگی خود را تأمین کند.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به نبرد اقتصادی تنگاتنگ موجود و با تاکید بر اینکه رسانهها و فضاهای تبلیغاتی به گونهای تبلیغ کنند که بیکاری مورد مذمت و کار ارزش باشد، بیان کرد: دین اسلام اهمیت زیادی برای جایگاه کارگر قائل شده و تن آسایی و مصرف گرایی را به شدت مذمت و همگان را به تولید و اشتغال ترغیب کرده است.
ضرورت گفتمان سازی به جهت خرید کالای ایرانی
به گفته وی، در بعد مردمی، مهمترین کار برای تأمین امنیت شغلی کارگران، گفتمان سازی و فرهنگ سازی به جهت خرید کالای ایرانی به عنوان حاصل کار و تلاش کارگر ایرانی است. بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق میشود، باید خرید محصولات ایرانی به عنوان یک وظیفه عمومی و امر به معروف و خرید کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی به عنوان یک منکر در جامعه گفتمانی ما غالب شود.
آیت الله حسینی همدانی ضمن تبریک ۱۲ اردیبهشت روز معلم مطرح کرد: شهید مطهری خصوصیات منحصر به فرد بسیاری داشت که مهمترین آنها داشتن نظم و برنامه بود؛ نقش نظم در سامان دادن به مسائل مختلف زندگی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف بزرگ بر کسی پوشیده نیست و همواره یکی از عوامل موفقیت انسانهای بزرگ همین ویژگی بوده است.
امام جمعه کرج توجه به نیازهای جامعه و پاسخ به شبهات و معضلات فکری مردم را از ویژگیهای مهم استاد مطهری دانست و عنوان کرد: شهید مطهری نمونه یک معلم در تراز انقلاب بود و الگویی برای تمام کسانی است که در این مسیر حرکت میکنند. وی هم آموزش میداد و هم تربیت معنوی و دعوت الهی داشت. شهید مطهری هم معلم و هم مربی بود.
معلمان روح امید را در دل دانش آموزان بدمند
وی با بیان اینکه امروز مهمترین راهبرد انقلاب تقویت نسلی است که هم عالم بوده و هم با فرهنگ و آموزههای مکتب اهل بیت (ع) پرورش یافته باشد، متذکر شد: فعالان جبهه انقلاب نباید اجازه دهند نظام آموزشی کشور از این جهت منحرف و در دام اسنادی مانند ۲۰۳۰ گرفتار شود. معلمان به معلمی به عنوان شغل و حرفه نگاه نکنند زیرا معلمی جلوهای از هنر الهی است.
نماینده ولی فقیه در استان البرز روز معلم را روز تکریم عشق و ایثار خواند و اظهار کرد: ۱۲ اردیبهشت روز تکریم از کسانی است که قد آنها در راه ساختن و تربیت انسانها و نسل آینده خمیده شد. وظیفه معلمی همیشه خطیر بوده اما امروز بخاطر رفعت جایگاه ایران در بین ملل اسلامی سنگینتر شده و معلمان باید روح امید را در دل دانش آموزان بدمند و انسانهایی بصیر و دشمن شناس پرورش دهند.
آیت الله حسینی همدانی با تاکید بر ضرورت پرورش دانش آموزانی دشمن شناس، استکبارستیز، اهل ایثار و مجاهدت، متعهد، آرمان خواه، اهل معرفت و دغدغه مند نسبت به مسائل جامعه خاطرنشان کرد: اگر تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور لازم است، این مهم محقق نمیشود مگر با تغییر در پرورش معلمان تراز انقلاب به عنوان عاملان اصلی تغییر.
نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است
وی با اشاره به ثبت لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد به خصوص شورای امنیت مطرح کرد: پس از تلاش صهیونیستها برای حذف فلسطین از نقشه جهانی، کشورهای جهان پذیرفتند که کشور فلسطین یکصد و نود و چهارمین عضو رسمی سازمان ملل متحد باشد. جلسه تشکیل شد اما آمریکای صهیونیست زیر بار این ماجرا نرفت و وتو کرد. وتو یعنی دم از صلح میزند اما نمیخواهد صلحی در جهان برقرار باشد.
امام جمعه کرج تصریح کرد: جبهه مقاومت با هوشمندی و دقت در ترسیم وظایف، راه نفس کشیدن رژیم صهیونیستی، این دیو خون آشام را بسته و نفسهای آن را به شماره انداخته و ارباب پلیدتر از خودش نیز با تنفس مصنوعی، وتو کردن و دادن اسلحه و مهمات کار میکند. اکنون نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده و آزادگان جهان آزادانه شعار مرگ بر آمریکا را سر میدهند.
آیت الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه غزه در این نبرد پیروز شد زیرا در دل دنیای غرب همه را به سمت مظلومیت خود و پلیدی استکبار متوجه کرد، در رابطه با وضعیت عفاف و حجاب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: بنده معتقدم در دولت و قوه قضائیه و بخشهای مختلف در این زمینه مسؤولیت جدی وجود دارد و باید به مسوولیتهای قانونی و شرعی خود عمل کنند.
کم کاری و ترک فعل در حوزه عفاف و حجاب مشهود است
وی بیان کرد: کم کاری و ترک فعل در این زمینه مشهود است و من از همینجا مطالبه گری میکنم که مجموعههای مختلف گزارش کار خود را ارائه دهند و اعلام کنند که نتیجه و خروجی حداقل ۳۰ جلسه مرتبط با عفاف و حجاب چه بوده است؟ آنچه که اهمیت دارد، حمایت همه جانبه از قانون و کمک به مجریان آن است و همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با تاکید بر اینکه هر کس در هر کشوری که زندگی میکند باید قوانین آن را رعایت کند، مطرح کرد: امروز در برخی مراکز برخی تخلفات به صورت آزادانه انجام میشود که مطلوب نیست. در این راستا دستگاههای مربوطه باید ورود کنند زیرا گاهی اوقات همین موضوعات زحمات دستگاههای دیگر را هدر میدهند.
آیت الله حسینی همدانی عنوان کرد: اخیراً رهبر معظم انقلاب مجدداً تاکید کردند که در این زمینه نقش اصلی بر عهده بانوان است و آنها در تصمیم سازی و تصمیم گیری باید وارد عرصه شوند، ولو اینکه مسؤولیت اقدام بر عهده دستگاههای متعدد است اما اقدام آنها حمایت از عملکرد بانوان است. بخش مهم این معضل باید با حضور و مطالبه گری و درخواست بانوان حل شود.
همه دستگاهها به کمک نیروی انتظامی بشتابند
امام جمعه کرج اظهار کرد: بخشی از این معضل نیز توسط بیگانگان و کم کاری برخی مسؤولان به صورت امنیتی درآمده که دستگاهها باید آنها را دنبال و پیگیری کنند و ما نیز از این امر و نیروی انتظامی حمایت میکنیم. تمام دستگاههای استان باید به کمک نیروی انتظامی بیایند و مردم نیز از این اقدامات حمایت کنند. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و نباید کوتاهی کرد.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه بدنه مردم باید با ابتکار و سلیقه در بخش فرهنگی این موضوع وارد شوند و مسؤولیت برخی اقدامات نیز با دستگاه هاست، خاطرنشان کرد: دور دوم انتخابات در پیش است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشید و با اهتمام اولیه در این دور هم شرکت کنید؛ بی توجهی و اهمیت ندادن گاهی خسارات غیرقابل جبرانی به بار میآورد، بنابراین مواظب باشید و با دقت انتخاب کنید.
کد خبر 6089054