Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@02:03:15 GMT

روایت معادی‌خواه‌ از ‌ دولت موقت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۳۲۰۳

در شهریور ۱۳٥۸ با حکم امام خمینی‌(ره) مأمور بررسی وضعیت کردستان می‌شود و در سال ۱۳٥۹ ریاست سه جلسه از دادگاه‌های انقلاب را در پرونده محاکمه «محمدتقی شهرام» -از رهبران سازمان پیکار- بر عهده می‌گیرد. پیش از برگزاری چهارمین جلسه دادرسی، اعلام کرد به دلیل رسمیت‌یافتن مجلس شورای اسلامی و اینکه نماینده مردم تهران شده و چون طبق قانون اساسی دخالت قوه مقننه در کار قوه قضائیه ممنوع است، از ریاست دادگاه ویژه استعفا داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معادی‌خواه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه شهید باهنر، آیت‌الله مهدوی‌کنی و مهندس موسوی بود که نام‌گذاری ایام دهه فجر از ابتکارات دوره وزارت او محسوب می‌شود. در یکی از روزهای نه‌چندان سرد بهمن در محل بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی به دیدار او رفتم و درباره انقلاب و علل آن از کسی که خود سال‌هاست تاریخ انقلاب را می‌نگارد، پرسیدم.
‌شما از مبارزان صدر انقلاب اسلامی هستید که در عرصه‌های مبارزات سیاسی و فکری نیز تلاش‌هایی در راستای تثبیت جمهوری اسلامی انجام داده‌اید. اکنون که چهار دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد، آیا از فعالیت‌های خود رضایت دارید؟
من رضایتی از فعالیت‌های خود ندارم. آنچه در ذهن و خیال ما وجود داشت، با انعکاس اثرگذاری در جامعه متفاوت بود.
‌آیا جمهوری اسلامی بر اساس یک تئوری یا فلسفه سیاسی بوده است؟
این موضوع، موضوعی نیست که من بخواهم نظر بدهم. تئوری انقلاب را فقط امام‌(ره) می‌دانست.
‌چشم‌انداز جمهوری اسلامی را با این فرازونشیب‌ها پس از  ۴٢ سال چطور می‌بینید؟
آینده نامعلوم و غیب است و به غیر از خداوند کسی درمورد آن چیزی نمی‌داند. ما چون به خداوند معتقد هستیم، نمی‌توانیم ناامید باشیم. هیچ‌کس نمی‌داند مشیت الهی چیست. نقشی که نسل‌های آینده ایفا می‌کنند، بسیار تأثیرگذار است. آنها می‌توانند از تجربه‌ها بهترین نتیجه را بگیرند. جامعه بسیار پیچیده است و نمی‌توان گفت آینده چه چشم‌اندازی دارد. نشانه‌های خوبی در جامعه وجود دارد، اما مهار درهم‌پیچیدگی‌هایی که ایجاد شده، بسیار سخت است.
مهم‌ترین مسئله، مشارکت مردم است. عدم مشارکت مردم در اداره کشور باعث سرخوردگی و تحقیر آنها می‌شود. مشارکت به سادگی شکل نمی‌گیرد. یک فرایند گفت‌وگوی ملی را باید طی کند تا جامعه‌ای که مشارکت را نپذیرفته است، به آن اجازه رشد دهد.
‌به نظر شما چرا بعد از پیروزی انقلاب و در سال‌های اخیر، اخلاق در جامعه کم‌رنگ شده است؟
روایتی از حضرت علی‌(ع) وجود دارد که می‌توان گفت از قرآن نشئت گرفته شده است، ایشان می‌فرمایند «اگر کسی وارد تخاصم شد، نمی‌تواند تقوا را رعایت کند». از شروع جمهوری اسلامی تخاصم و دعوا وجود داشت. باید سران جریان‌ها به یک تفاهم برسند. تجربه خشونت، تجربه‌ای است که ممکن است برای همه پیش بیاید. اگر بخواهیم از بین خطاها یکی را انتخاب کنیم، موارد کوچک را موضوعی برای درگیری با هم می‌کنیم. در فضای خشونت، دشمنی و نفرت، اخلاق رشد نمی‌کند.
‌انقلاب اسلامی با چه هدف کلی و کدام مطالبات صورت پذیرفت و چه مسیری را طی کرد؟
برای این امر به یک ترازوی دقیق نیاز داریم. جریان‌های مختلف در ایران، مطالبات و نظرهای متفاوتی داشتند که در یک جا به اجماع رسید. سیاسیون بیشتر از اتفاقات ٢۸ مرداد و رفتارهایی که با مصدق و دولتش شده بود، خشمگین بودند. همچنین مذهبی‌های جامعه از سیاست‌های رضاشاه و رفتارهای او کینه به دل داشتند. مردم متدین و مذهبی باید از سیاست فرار می‌کردند، اما براندازی این سلسله را می‌خواستند و اینکه این سلسله از انگلیس آمده و از دل جامعه به وجود نیامده است. همه این موارد دست به دست هم دادند و مردم خواستار تشکیل نظام جدید شدند. این ذهنیت‌ها قوی بود و اصلا کذب نبود. در مجموع فکر می‌کردند که با مشارکت مردم همه مسائل حل می‌شود. اگر این دعواها از روز اول شکل نمی‌گرفت مردم می‌توانستند دست به دست هم، این مسیر را ادامه دهند. شروع خشونت و ازبین‌بردن طعم اتحاد، باعث این دگرگونی‌ها شد و بنی‌صدر نیز با آنها همکاری کرد. باید به مردم اعتماد می‌شد تا اتحاد در جامعه شکل می‌گرفت و از درگیری دوری می‌شد.
‌ما شخصیت کاریزمایی مانند امام خمینی(ره) داشتیم؛ چرا حتی زمانی که ایشان زنده بودند، این اتحاد به وجود نیامد؟
گروه‌های مختلف مثل مجاهدین خلق، مسعود رجوی، فدائیان خلق و... امام‌(ره) را قبول نداشتند و فکر می‌کردند بعد از پیروزی انقلاب، امور کشور در دست خودشان است و سعی کردند نماد وحدت را بشکنند و به جامعه فرصتی برای شکوفایی و مشارکت جدی داده نشد. البته نقش قدرت‌های خارجی بی‌تأثیر نبود، اما اگر آن اعتماد واقعی خدشه‌دار نمی‌شد، شاید این همه فرصت ایجاد مشکل در کشور را نداشتند.
‌اگر حرکت‌های تحول‌خواهانه معاصر در انقلاب مشروطه سال ۱٢۸۵ را به عنوان نقطه عطف در نظر بگیریم، چه عواملی باعث شد مشروطیت تکامل منطقی پیدا نکند و منجر به انقلاب اسلامی شود؟
مشروطه اشکالات زیادی داشت و بزرگ‌ترین آن این بود که هرگز نقد نشد؛ زیرا در تاریخ‌نویسی دوره مشروطه، قلم فقط به دست ستایشگران انقلاب مشروطه بود و ضعف‌ها و بدی‌های آن را نمی‌گفتند. در کتاب‌هایی که از دوره مشروطه وجود دارد، می‌بینیم که همه آنها ستایشگر آن دوره بودند. اما در انقلاب اسلامی ممکن است برخی فقط بخواهند ستایشگرانه در موردش بنویسند اما چنین امکانی داده نشده است؛ یعنی فضای انقلاب اسلامی با دوره مشروطه قابل مقایسه نیست و حتی صدای مخالفان از صدای موافقان بلندتر است و از ضعف‌ها بیشتر سیاه‌نمایی می‌شود. مشروطه از قشرهای بالای جامعه شروع شد و مردم در آن خیلی نقش نداشتند، مگر به صورت تبعیت کورکورانه و سیاهی‌لشکر دنباله‌رو شدند، اما انقلاب اسلامی از قلب مردم بیرون آمد.
‌در بررسی وقوع انقلاب‌ها مانند روسیه و چین به این می‌رسیم که معمولا انقلاب‌ها برنامه‌ریزی‌شده‌اند؛ یعنی ابتدا از روستاها شروع و سپس به شهرها و به صورت ملی و فراگیر دنبال می‌شوند. البته بعضی انقلاب‌ها نیز فاقد برنامه و از پیش تعیین‌نشده هستند، به نظر شما انقلاب اسلامی جزء کدام دسته است؟
مجموعه‌هایی در متشکل‌کردن مردم مؤثر بودند، اما فقط دست یک حزب یا نهاد نبود. اگر بخواهیم یک انقلاب مردمی را مطرح کنیم، انقلاب اسلامی جزء این گروه بود. مقایسه این انقلاب‌ها بسیار سخت است؛ مثلا در روسیه و چین کمونیست‌ها بودند، اما در انقلاب اسلامی همه قشرهای جامعه مانند روحانیت، کارگران، دانشجویان و... شرکت داشتند.
‌در اواخر دوره پهلوی که شاه می‌خواست به اپوزیسیون میانه‌رو تن دهد و اصول و قواعد مشروطه را بپذیرد، چرا افراد روشنفکر و مخالفان میانه‌رو آن را نپذیرفتند و همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند؟
مردم دیگر اعتماد نداشتند و تسلیم‌شدن را صادقانه نمی‌دیدند. فکر می‌کردند این پذیرفتن به دلیل درتنگنابودن و فشار است و اگر قدرت به دستشان بیفتد دوباره راه خودشان را پیش می‌گیرند. این بی‌اعتمادی به دلیل رفتارهای آنها در گذشته بود. اگر شاه می‌خواست این اپوزیسیون را بپذیرد باید سال ۴٢ قبل از اینکه آن کشتار صورت می‌گرفت، انجام می‌داد و قبول می‌کرد.
‌۴٢ سال از انقلاب سال ۵۷ می‌گذرد و جامعه مطالبات معوقی دارد. اگر بخواهیم موج نارضایتی‌هایی مانند اعتراضات دی 96 و درگیری‌های ۹۸ را با تحولات قبل از انقلاب مقایسه کنیم، آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
این موضوعات یک بار تجربه شده است و نتیجه‌اش را دیده‌ایم. معتقدم مطالبات همیشه با هیاهو مطرح می‌شود و هیچ‌گاه گفت‌وگو در فضای سالم نبوده است. با هیاهو این مطالبات گم می‌شود و اولویت‌ها شناخته نمی‌شود. عده‌ای سعی دارند این نفرت را دامن بزنند و مردم را به سمت حرکت کورکورانه بکشانند و از نارضایتی‌ها استفاده کنند. رسانه‌های خارجی بسیار در این قضیه نقش دارند. وقتی گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد همه جامعه ضرر می‌کند. در فضاهای دوم خرداد بعضی روزنامه‌ها تندروی کردند و می‌خواستند به صورت حزبی کار انجام دهند. روزنامه‌ها به جای اینکه در ایجاد گفت‌وگو نقش پیدا کنند، جریان‌ها را به سمت هیاهو پیش بردند.
‌سال گذشته روزنامه «شرق» مطلبی منتشر کرد که شما گفته بودید «نظرم درباره امیرانتظام، اشتباه بود»؛ درباره آن توضیح می‌دهید؟
در فضای عاطفی و تعصبی آن زمان می‌پنداشتم امیرانتظام شخصیت امام(ره) را خدشه‌دار می‌کند ولی این‌طور نبود. حتی اگر من واکنشی نشان نمی‌دادم تغییری ایجاد نمی‌شد. من از پرونده امیرانتظام اطلاعی نداشتم و می‌خواستم قطع شاهد کنم. منظورم این بود که همه نظراتی که بازرگان درباره امیرانتظام داده است، صحیح نیست. امروز به این نتیجه رسیده‌ام که اگر فردی از پرونده‌ای اطلاعاتی ندارد، نباید درباره آن اظهارنظر کند.
‌در سال‌های اول انقلاب، شما هم تندروی‌هایی داشتید و اکنون به نظر می‌رسد که از آن پشیمان شده‌اید... .
اگر تجربه‌هایی را که اکنون دارم، آن سال‌ها داشتم طور دیگری عمل می‌کردم. آن زمان ما به طرفداری از جریان‌ها رفتارهایی می‌کردیم که امروز می‌دانم این حمایت‌ها صد درصد درست نبود. اکنون متوجه شده‌ام که تعصب حتی درباره رفتارهای مثبت نیز خوب نیست.
‌در پایان خاطره‌ای از دوران پیروزی انقلاب بیان کنید... .
روزی که حضرت امام(ره) به بهشت‌زهرا(س) رفتند، هشت هزار نیرو به عنوان انتظامات انتخاب شدند و در قطعه‌ای که ایشان حضور داشت به صورت چند زنجیر انسانی ایستادند تا کسی به امام(ره) نزدیک نشود. به آنها تأکید شده بود نباید این دست‌ها از هم جدا شود. من آنجا حضور داشتم و شاهد این زنجیر بودم. زمانی که امام(ره) گفتند «من در دهان این دولت می‌زنم و دولت تشکیل می‌دهم»، آن افراد شروع به دست‌زدن کردند و زنجیره انسانی پاره شد و مردم مانند موج دریا به سمت قطعه‌ای که امام(ره) حضور داشتند، هجوم بردند. برای ما حفظ جان امام(ره) بسیار مهم بود و من سعی بر عقب‌راندن مردم داشتم. در فیلم آن روز حرکت‌هایی از من دیده می‌شود که اگر بیننده از موضوع اطلاع نداشته باشد، از این حرکات که برخاسته از عواطف و احساسات و ناشی از احساس خطر برای امام‌(ره) بود، متعجب خواهد شد.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی پیروزی انقلاب انقلاب ها جریان ها امام ره سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، در آیین تکریم و معارفه رییس جدید نظارت و ارزشیابی در جمع قضات شهر کرمان ضمن قدردانی از زحمات قضات استان کرمان اظهار داشت: کرمان مزین است به نام سیدالشهدای جبهه مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و امروز اگر نیروهای مسلح ما در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند به برکت خون این شهید والامقام و هزاران شهید دیگر است. 
 
وی به عملیات غرور آفرین سپاه و نیروهای مسلح علیه رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و گفت: در تاریخ اسلام و پس از حیات امامان معصوم(ع) شیعه هیچ وقت به اندازه امروزعزت نداشته است این نعمتی که است که به برکت انقلاب اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) تحقق یافته است و شیعه به این جایگاه رسیده است.
 
حجت الاسلام قدیانی، خطاب به قضات جوان گفت: خوب است گاهی به گذشته خود مراجعه کنیم و جایگاه کشورمان درسطح جهانی و بین المللی و وضعیت آن زمان را با پیشرفت های اکنون مقایسه کنیم، بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و تعداد زیادی از جمعیت کشور جوانانی هستند که قبل از انقلاب را ندیده اند و کسانی که قبل از انقلاب را دیده اند نیز گاهی یادشان می رود، قبل از انقلاب کجا بوده ایم و الان کجا هستم.

وی، افزود: این عظمت برای انقلاب اسلامی نیست که با موشک و پهپاد به رژیم صهیونیستی و امریکا پاسخ داده شود و آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند؟ این عظمت برای ایران اسلامی است که کشورهای ابرقدرت  به دنبال خرید پهبادهای ایرانی هستند؟
 
این مقام عالی قوه قضاییه گفت: در دل تحریم ها نیروهای مسلح ما موفق به ساخت مدرنترین موشک های کروز و بالستیک نقطه زن شده اند و باید بپذیریم که علیرغم همه مشکلات و سختی ها،کشور رو به پیشرفت است.
 
دادستان انتظامی قضات کشورگفت: حفظ شان و جایگاه قضات و همچنین معرفی قضات شجاع،مومن و متعهد به جامعه در دستور کار دادستانی انتظامی قضات کشور قرار دارد و قدردان زحمات شبانه روزی قضات و کارمندان پرتلاش دردستگاه قضایی هستیم. 

گفتنی است در این آئین از خدمات غلامعباس مبشری تقدیر و مختار شمس الدین، مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان به سمت رییس جدید نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری کرمان منصوب شد.

دیگر خبرها

  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری