«جامعهشناسی کاریزمای ملی»؛ مقایسه انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۴۲۳۸
در ادبیات جامعهشناختی مفاهیمی وجود دارند که به دلیل ابهام فضای مفهومی شان با مفاهیم مشابه خلط میشوند و توانایی نظری خود را در ایضاح مسائل از دست میدهند. کاریزما از همین مفاهیمی است که به دلیل غنای مفهومی، یا شاید هم ابهام مفهومی، در حوزه ها و سطوح گوناگون استفاده میشود.
در کتاب جامعهشناسی کاریزمای ملی با زیر عنوان «فروپاشی ساختارهای اجتماعی و ظهور کاریزما» فرآیند شکلگیری کاریزما، بررسی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده در این اثر به یکی از مصادیق کاریزما یعنی کاریزمای سیاسی-ملی و شرایط و علل ظهور میپردازد و معتقد است ماهیت کاریزما بهگونهای است که نه نسبتی با سازمان و نهادهای دیوانسالارانه دارد، نه ارتباطی با اقتصاد و کارهای اقتصادی. جایگاه کاریزمایی مستلزم ایثار، بیتوجهی به دنیا و بهویژه عمل در حیطهای ورای سنت و عقلانیت معمول و مالوف است.
وی با بررسی دو انقلاب اجتماعی در ایران یعنی انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی با اذعان به این امر که در هر دو انقلاب دو گروه علمای دینی و روشنفکران نقش پررنگتری در مقایسه با سایر اقشار ایفا کرند، به بررسی این امر میپردازد چرا در انقلاب مشروطه بر خلاف انقلاب اسلامی، هیچ چهرهای کاریزمای ملی تلقی نشد.
مقایسه «ایدئولوژی» های غالب در این دو برهه (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) نیز تفاوتهای آشکاری را نشان میدهد. «ایدئولوژی» شکل گرفته در دوران انقلاب مشروطه این باور را گسترش میداد که از میان رفتن استبداد و محدود کردن شاه از طریق ایجاد مجلس و قانون، تنها نسخه نجاتبخش جامعه ایران است؛ بنابراین ایدئولوژیای که جنبه وارداتی دارد، بر کهنالگوهای جامعه ایرانی منطبق نیست، کاملاً در تضاد با فرهنگ سیاسی چندهزارساله حاکم بر جامعه است، حاملان معدود و محدودی نیز در جامعه دارد و محتوای آن نیز ضد کاریزمایی است، نمیتواند در شرایط بحرانی جامعه مردم را به سوی رهبر کاریزماتیک ملی هدایت کند؛ زیرا در آن ایدئوئولوژی، ایجاد نهاد قانونگذاری و کاهش قدرت پادشاه راه حل اصلی شناخته شده است.(ص .۶۰۸)
جامعهشناسی کاریزمای ملی که در حقیقت رساله دکترای مجید فولادیان استادیار استادیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است در چهار فصل اصلی ادبیات تحقیق، دوره قاجار، دوره پهلوی و در نهایت مقایسه و نتیجهگیری به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب را انتشارات علمی و فرهنگی در ۶۶۰ صفحه و شمارگان ۲۰۰ نسخه منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.
برچسبها انقلاب اسلامی ایران دوره قاجار جشنواره دهخدا دانشگاه فردوسی مشهد جامعه شناسیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران دوره قاجار جشنواره دهخدا دانشگاه فردوسی مشهد جامعه شناسی انقلاب اسلامی ایران دوره قاجار جشنواره دهخدا دانشگاه فردوسی مشهد جامعه شناسی اخبار کنکور انقلاب مشروطه انقلاب اسلامی کاریزمای ملی جامعه شناسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناسنماها
ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناسنماها تنها با نام بردن از آنها امکانپذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.
علی فتحی آشتیانی امروز، ۷ اردیبهشتماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایشهای شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی دو رویکرد عمده بیماریمحور و سلامتمحور داریم؛ رویکرد غالب در روانشناسی تا اواخر قرن بیستم رویکرد بیماریمحور بود و بر همین اساس رویکردهای درمانی مختلفی از جمله شناختیرفتاری، روانتحلیلگری و انسانگرایی را مشاهده میکنیم که ماحصل رویکرد بیماریمحور است و شاید علت آن نیز جنگ جهانی اول و بهویژه جنگ جهانی دوم بود.
وی افزود: از اوایل قرن ۲۱ تغییری در رویکرد ایجاد شده و به سمت رویکرد سلامتمحوری حرکت کردیم. در رویکرد سلامتمحوری و جامعهمحوری سرمایههایی از جمله اعتماد اجتماعی و سرمایه روانشناختی داریم که از اهمیت زیادی برخوردار است و وظیفه ما است که از این زاویه به مسئله بپردازیم.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در سرمایه روانشناختی ۴ مولفهٔ اساسی از جمله امید و تزریق آن به جامعه، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی مطرح است.
فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ تاسیس و در ۹ اردیبهشت ماه قانون آن تصویب و به دولت ابلاغ شد. از حدود هفت ماه و نیم گذشته که این مسئولیت را برعهده گرفتیم، تعداد اعضا از ۵۷ هزار عضو به ۶۴ هزار عضو رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از شهریورماه سال گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۸۷۵۵ نفر پروانه کار تخصصی گرفته بودند، عنوان کرد: ما رویکرد دادن پروانه را عوض کرده و با کمک سازمان سنجش آزمون صلاحیت حرفهای را در دیماه برگزار کردیم که ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر در آن شرکت کرده و از این تعداد ۸۰۴۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: بنا بر این گذاشته شد که در اردیبهشت ماه سال جاری تمام ۸۰۴۱ نفر قبول شده در آزمون صلاحیت حرفهای مورد مصاحبه قرار بگیرند. تمرکززدایی یکی از رویکردهای ما بوده و مصاحبه نیز توسط شوراهای استانی انجام میشود. تا انتهای اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ سال گذشته پروانه کار تخصصی داده خواهد شد.
فتحی آشتیانی تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفهای بعدی با همکاری سازمان سنجش قرار بود در تیر ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در شهریور ماه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این انتخابات سال گذشته پس از ۸ سال به صورت الکترونیک انجام و میزان مشارکت در استانها ۳۷.۵۴ درصد بود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: جهت سامان دادن به کارگاههایی که افراد با صلاحیت یا بدون صلاحیت با هزینههای بالا برگزار میکردند، برنامه مدرسه مهارتآموزی و توانمندسازی تصویب شده و به زودی ابلاغ میشود.
فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد سلامت روانی یکی از وظایف ما بوده که با کمک رسانهها باید در این مسیر گام برداریم. جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناسنماها تنها با نام بردن از آنها امکانپذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.
انتهای پیام