Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@03:20:40 GMT

مشروطه نتیجه آگاهی مردم از برابری بود

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۸۵۵۹

مشروطه نتیجه آگاهی مردم از برابری بود

نویسنده کتاب بر بن مشروطیت گفت: مشروطه خواهان دلیل مشکلات کشور را جهل مردم می‌دانستند؛ مشروطه نیز تلاش کرد با آموزش آدمیت و نشان دادن مقام انسان به مردم، از این دو طریق به انقلاب برسد و در همین راستا می‌توان انقلاب مشروطه را نتیجه آگاهی مردم از برابری آنها دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد شریف شاهی در نشست مجازی که به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطه توسط کانون بارگاه مهر برگزار شد، در خصوص اهمیت انقلاب مشروطه اظهار کرد: رخداد مشروطه یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ سیاسی و معاصر ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص معنی اصطلاح مشروطه افزود: وقتی ما بحث مشروطیت یا مشروطه را مطرح می‌کنیم، مراد و منظورمان یک اصطلاح حقوقی و نظریه دولت به عنوان تئوری سیاسی است.

نویسنده کتاب "بر بن مشروطیت" با بیان اینکه نظریات مختلفی برای حکم فرمایی یک کشور وجود دارد، اضافه کرد: یکی از نظریات حکم فرمایی دولت، نظریه دولت مشروطه است.

وی ادامه داد: در این نظریه، مردم در پی پایه گزاری نظامی بودند در چارچوب و قواعدی از پیش تعیین شده مقید شده باشد که هدف از تعیین آنها، محدود کردن دولت و پاس داشتن حقوق شهروندان است.

شریف شاهی در خصوص نحوه اداره دولت مشروطه تصریح کرد: در مشروطه هدف این است که نظام سیاسی پایه گزاری شود که اراده عمومی شهروندان را در یک راستا اساسی و کلی تعریف کند تا بتواند محرک مردم باشد؛ نام این مهم در علم حقوق، قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه در نظام مشروطه فعالان حکومتی دیگر خود مختار نیستند، افزود: در طول تاریخ حکم‌فرمایان مردم کسانی بودند که با استفاده از قضا و قدر و خواست حکم رانی کرده و و اجرای خواسته‌های خود را بر دوش مردم می‌گذاشتند.

نویسنده کتاب بر بن مشروطیت ادامه داد: حکمرانی در دولت مشروطه در چارچوب قانون اساسی است؛ هدف از این حکمرانی برآورده کردن نیازهای یک حاکم نیست، بلکه منافع و خواست عموم مردم در این نظریه مورد توجه قرار می‌گیرد.

در مشروطه هیچ تفاوتی میان انسان‌ها وجود ندارد

وی با اشاره به وظیفه دولت مشروطه برای تأمین آزادی و امنیت عموم مردم اضافه کرد: در نظریه مشروطه، انسان نقش محوری را دارد در حالی که در گذشته همه مردم در اختیار تأمین نیازهای حکمفرما بودند، ولی در این نظریه هیچ تفاوتی میان انسان‌ها وجود ندارد.

شریف شاهی گفت: در مشروطه انسان‌ها دارای ارزش بوده و از نظر کرامت انسانی با یکدیگر برابرند؛ پس فردیت معنا نداشته و تمام مردم از تمام منافع انسانی بهره مند می‌شوند.

وی افزود: بعد از آنکه حکم فرمایی همواره بر پایه یک شخص بود، باید دولت و جامعه به سیاستی می‌رسید که تاب‌آوری آنی تغییر رویکرد را داشته باشد و چارچوب‌ها و قواعد اصلی آنکه همان قانون اساسی است، برآمده از دولت باشد و حقوق انسان را به رسمیت بشناسد.

نویسنده کتاب بر بن مشروطیت ادامه داد: در چنین سیستمی مردم باید به یک قرارداد اجتماعی معین برسند و دولت نیز از سوی مردم انتخاب شود. در چنین حکومتی هیچ چیز بر اساس قضا و قدری انجام نمی‌شود و دولت نیز وظیفه دارد نیازهای مردم را تأمین کند. می‌توان گفت در جای جای این نظریه نقش انسان دیده می‌شود.

هدف اصلی مشروطه خواهان ثبات و امنیت بیشتر جامعه بود

وی در خصوص انقلاب مشروطه ایران گفت: متفکران مشروطه خواه و در واقع پایه گذاران این نظریه در ایران در دوره ناصرالدین شاه ظهور کردند که شامل افرادی نظیر مستشار الدوله، سپهسالار و میرزا ملکم خان هستند. این افراد با دیدن مشروطیت در اروپا و جامعه غرب به فکر ایجاد این نوع دولت در ایران شدند.

شریف شاهی ادامه داد: این افراد از ماهیت اصلی مشروطه یعنی انسانیت و مفهوم انسان گرایی آگاه بودند و با این آگاهی سعی در اجرایی کردن این نظریه در نظام سیاسی ایران داشتند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی مشروطه خواهان ثبات و امنیت بیشتر جامعه و سود عمومی بود که در این راستا همیشه مفهوم واژه انسان بودن را برای مردم شرح می‌دادند؛ البته که این عبارت در برخی موارد به آدمیت نیز تبدیل می‌شد.

نویسنده کتاب بر بن مشروطیت اضافه کرد: مشروطه خواهان ایرانی معتقد بودند که برای ایجاد چنین حکومتی در ایران باید عبارت آدم بودن برای مردم تعریف شود، این نخستین پروژه نظام مند روشنفکران ایرانی برای رهایی مردم از خماری اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه مشروطه خواهان و روشنفکران برای منتقل کردن مفهوم آدمیت و ایجاد یک نظام سیاسی مشروطه در دو محور حرکت کردند، افزود: ابتدا آنها از طریق کتاب‌ها و روزنامه‌ها و انتشارات سعی در آگاهی رسانی به جامعه و تعریف آدمیت برای مردم بودند تا مفهوم آن را برای همه روشن کنند.

انقلاب مشروطه نتیجه آگاهی مردم از برابری بود

شریف شاهی ادامه داد: این انتشارات معمولاً در کشورهای خارجی چاپ و سپس به صورت قاچاق وارد می‌شد و مخفیانه میان مردم توزیع می‌شد که شامل روزنامه‌های قانون و اختر و کتاب‌های آخوندزاده بودند.

وی در خصوص روزنامه اختر در زمان آغاز تفکر مشروطه گفت: اگر به آرشیو این روزنامه نگاه کنیم می‌بینیم که در برخی از شماره‌های آن عبارات جالبی به کار برده شده است؛ عباراتی همچون "حق اشتراک آدمیت" یا "این روزنامه را کسی بخواند که آدم است". در کتب آن زمان نیز همواره تلاش بر تعریف آدمیت بوده است.

نویسنده کتاب بر بن مشروطیت در خصوص دومین محور ایجاد انقلاب مشروطه گفت: باید برای رخ داد انقلاب، جامعه به نحوی شکل می‌گرفت که مشروطه خواهی در آن وجود داشته باشد و خود جامعه این نیاز را حس کند. فعالان روشنفکران آن زمان در اولین قدم پس از تعریف آدمیت، انجمن‌های مدنی را تشکیل دادند.

وی در خصوص نقش این انجمن‌ها در انقلاب مشروطه افزود: در رخدادهایی مختلفی مانند بست نشینی در سفارت انگلیس، اعضای این انجمن‌ها بین مردم حاضر می‌شدند و در راستای آگاهی سازی مردم تلاش می‌کردند و همین جا نهال ایجاد انقلاب مشروطه شکل گرفت.

شریف شاهی تاکید کرد: مشروطه خواهان دلیل مشکلات کشور را جهل مردم می‌دانستند؛ مشروطه نیز تلاش کرد با آموزش آدمیت و نشان دادن مقام انسان به مردم، از این دو طریق به انقلاب برسد و در همین راستا می‌توان انقلاب مشروطه را نتیجه آگاهی مردم از برابری آنها دانست.

کد خبر 437455

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مشروطیت نهضت مشروطیت انقلاب مشروطه فرمان مشروطیت دوران ناصرالدین شاه قانون روزنامه قانون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انقلاب مشروطه مشروطه خواهان دولت مشروطه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه ۶ فروردین به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.

اسماعیلی در این برنامه گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهرهای مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب‌المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافاصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رأی بودم و در اکثر محل‌های اخذ رأی به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رأی برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تأثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (ع) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، گفت: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی‌گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل‌گری را بر عهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختارها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی گفت: اگر امروز در منطقه ۱۷ تهران استعدادهایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعدادهای هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیأت برگزار و آمادگی داریم از همه مؤسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم‌.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیرها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مؤمنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلات‌شان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی در میان گذاشتند.

کد خبر 6088886 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید